Planet Zoo یک بازی شبیهسازی ساخت و مدیریت باغوحش است. بازیکن مسئول طراحی، ساخت، مدیریت و رسیدگی به حیوانات مختلف در باغوحشهای متنوع است. از رفتار حیوانات گرفته تا نیازهای زیستی، رفاه، تولیدمثل، تغذیه، تنوع ژنتیکی و تعامل با بازدیدکنندگان – همگی باید توسط بازیکن کنترل شوند.
بازی دارای چند حالت است:
Career Mode: همراه با سناریوهای از پیش طراحیشده با اهداف خاص
Franchise Mode: ساخت شبکهای از باغوحشها در سراسر جهان
Sandbox Mode: تجربه آزاد و خلاقانه بدون محدودیت مالی
Challenge Mode: چالش با محدودیتهای مالی و مدیریتی
1. آموزش حفاظت از حیوانات:
بازیکن باید به شرایط رفاهی حیوانات توجه کند: دما، زیستگاه، تغذیه، بهداشت، تعامل اجتماعی، و حتی استرس. بازی حس دلسوزی و مسئولیت نسبت به حیوانات را بهشدت پرورش میدهد.
2. آموزش زیستشناسی و رفتار حیوانات:
هر حیوان در بازی خصوصیات زیستی دقیق دارد: زیستگاه طبیعی، رفتار اجتماعی، دوره بارداری، طول عمر، نوع غذا، ساعات فعالیت و… کودک یا نوجوان با گونههای مختلف آشنا میشود.
3. درک اهمیت تنوع زیستی و حفاظت از گونههای در حال انقراض:
برخی گونهها در بازی «در حال انقراض» هستند. بازیکن میتواند با برنامههای پرورشی و مراقبتی در بقای آنها نقش ایفا کند، که به آگاهی محیط زیستی کمک زیادی میکند.
4. تقویت مهارتهای مدیریت و اقتصاد:
مدیریت درآمد، استخدام کارکنان، هزینههای نگهداری، قیمت بلیت، رضایت مشتریان و… همگی عناصر مدیریتی دقیقی هستند که مهارتهای اقتصادی کودک را تقویت میکنند.
5. تقویت خلاقیت و معماری:
بازیکن آزاد است تا طراحی محیط، قفسها، مسیر بازدیدکنندگان و تزیینات محیطی را به دلخواه انجام دهد. این موضوع خلاقیت، ذوق هنری، و مهارت طراحی فضایی را افزایش میدهد.
6. آشنایی با چالشهای واقعی در مدیریت سازمانها:
نارضایتی کارکنان، بیماریهای حیوانات، مدیریت منابع محدود، انتظارات اجتماعی و مسئولیتپذیری، همه به شکلی واقعیگرایانه طراحی شدهاند.
1. پیچیدگی زیاد برای کودکان کمسن:
بازی از نظر مکانیکها و سیستم مدیریتی پیچیده است. برای کودکان یا حتی نوجوانان بدون تجربهی بازیهای مدیریتی، ممکن است گیجکننده یا ناامیدکننده باشد.
2. زمانبر بودن بازی:
به دلیل ماهیت «بیپایان» و اعتیادآور بودن طراحی، ممکن است کودک یا نوجوان ساعتها وقت پای بازی بگذراند.
3. پرداخت درون برنامهای (DLCها):
برای تجربهی کامل و دسترسی به حیوانات محبوب مثل دلفین، کانگورو یا پنگوئن، باید بستههای الحاقی جداگانه خریداری شوند. این موضوع میتواند کودک را به خریدهای پیاپی تشویق کند.
4. فشار ذهنی ناشی از مدیریت زیاد:
برخی کودکان یا نوجوانان ممکن است از حجم مسئولیتها، جزئیات مدیریتی، یا نارضایتی بازدیدکنندگان یا مرگ حیوانات احساس اضطراب یا ناکامی کنند.
5. دیدگاه ابزاری به حیوانات در برخی لحظات:
اگرچه بازی با هدف آموزش طراحی شده، اما ممکن است بازیکن صرفاً از حیوانات بهعنوان منبع جذب بازدیدکننده و درآمد استفاده کند. این نگاه اقتصادی به طبیعت در صورت عدم هدایت والد یا معلم، میتواند باعث برداشت سطحی شود.
"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد
ثبت نام اولیه معلمان
"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد
"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد